Het IFFR in zinnetjes, editie 2016

23-1-2016 12:18

Door @SLAM

Het International Filmfestival Rotterdam staat weer voor de deur. Misschien wel het belangrijkste van het festival zijn de trailers en beschrijvingen van de films, want die bepalen uiteindelijk je keuze. Stéphan Lam alias @SLAM vocht zich, net als vorig jaar, door de teksten van het artistieke filmaanbod en noteerde de leukste uitwassen van die langzaam uitgeput rakende recensententaal. Krijg je er trek van om daadwerkelijk naar de beschreven film te gaan, of haak je juist af? Van 'audiovisuele duiveluitdrijving' via 'Jarmuschiaans' tot 'fluïde identiteit en ergens tussenin leven'. Oordeel zelf.

 

'De film 11 Minutes duurt 81 minuten en de film Happy Hour duurt 317 minuten #IFFR' 

https://iffr.com/nl/2016/films/11-minutes

 

'Net zoals we apen met mensen vergelijken, vergelijken we mensen die apen spelen toch weer met mensen.'

https://iffr.com/nl/2016/films/aaaaaaaah>

 

'In dit niet-alledaagse portret van een misdadiger komen nauwelijks gezichten voor.'

https://iffr.com/nl/2016/films/aka-serial-killer>

 

'… terwijl het toenemend aantal reclameborden in het landschap geleidelijk de hegemonie van het kapitalisme in het hedendaagse Japan blootlegt.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/aka-serial-killer>

 

'Slachtoffers en daders wisselen continu van rol.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/alone>

 

'Door verlaten Scandinavische landschappen achtervolgt een mechanische monnik een felrood mannetje. Pas als ze een gewonde teddybeer vinden, hebben ze een gemeenschappelijk doel.'

https://iffr.com/nl/2016/films/the-bear-tales>

 

'De surreële magie van het filmmaken - tussen Tarkovski en de Teletubbies - spat van het doek.'

https://iffr.com/nl/2016/films/the-bear-tales>

 

'Die ontfermt zich over het buffelkalf Sarchiapone, dat Tommaso op het landgoed had opgevangen, en gaat met het dier op reis.'

https://iffr.com/nl/2016/films/bella-e-perduta>

 

'Haar mijmeringen raken vermengd met die van twintig anderen. Uit die lyrische polyfonie rijst een beeld op van een stad en een leven die er niet meer zijn.'

https://iffr.com/nl/2016/films/bienvenue-%C3%A0-madagascar>

 

'Levensverhalen van de inwoners van een Schots stadje werden verwerkt in het scenario, waarna zij in deze speelfilm zichzelf gingen spelen.'

https://iffr.com/nl/2016/films/bodkin-ras>

 

'Een filmisch delirium, een koortsdroom, een audiovisuele duiveluitdrijving, maar vooral een nog steeds nuttige allegorie over het fascisme en hoe dat uit te roeien.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/cabezas-cortadas>

 

'In deze kleurrijke zwart-witfilm…'

https://iffr.com/nl/2016/films/la-calle-de-la-amargura>

 

'Seizoen 1, aflevering 4, 6, 10 and 13.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/la-casa>

 

'Chain toont een hedendaagse wereld als een verlaten corporatief landschap dat uit verschillende non-plekken bestaat - hotels, motels, winkelcentra, fastfoodrestaurants, benzinestations, vliegvelden, themaparken - die overal identiek zijn.'  

https://iffr.com/nl/2016/films/chain>

 

'Ze draagt een foto van een aantal botten op aan Lorde.'

https://iffr.com/nl/2016/films/dear-lorde>

 

'Je zou deze film zo kunnen samenvatten: de eeuwige (non-)problemen van twee mannen en één vrouw, opnieuw.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/despu%C3%A9s-del-diluvio>

 

'Wat dan volgt in dit proto-postmoderne spel, met zowel literaire als filmische stijlfiguren, heeft daar dan weer weinig mee te maken, zelfs al wordt erop teruggekomen.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/ditirambo>

 

'Een soort essay, gebaseerd op zowel natuurwetenschappelijk als sociologisch onderzoek. Ook een puik staaltje psychodrama.'  

https://iffr.com/nl/2016/films/esquizo>  

 

'De hoogtepunten van de Zweedse cultuur gevat in een Jarmuschiaans zwart-wituniversum, met humor droger dan een IKEA-kerstboom op 7 januari.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/the-garbage-helicopter>

 

'Beelden van alledaagse gebeurtenissen, terloops gefilmd, zonder een verhaal te willen vertellen.'

https://iffr.com/nl/2016/films/goodbye-boys>

 

'Een verfijnde film die ingaat op de kwestie van fluïde identiteit en ergens tussenin leven, als je buiten jezelf treedt en niet weet wie en waar je bent.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/greater-things>

 

'De monologue intérieur van de protagonisten is, hoewel abstract, verrassend vaak universeel.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/lampedusa>

 

'Het is een lossere stijl, gecombineerd met symmetrische tableaus die doen denken aan de doeken van Johannes Vermeer.'  

https://iffr.com/nl/2016/films/neon-bull>

 

'Een van de mooiste shots laat in slowmotion een slapende Wang zien: de tijd nog eens extra gestold.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/night-and-fog-in-zona>

 

'Recht voor zijn raap gedraaid op 16mm en zonder inkortingen - zelfs het wisselen van de filmrollen is niet weggemoffeld.'  

https://iffr.com/nl/2016/films/oncle-bernard-%E2%80%93-lanti-le%C3%A7on-d%C3%A9conomie>

 

'Waar anderen de geuren en smaken van een vreemd land zouden roemen, nam hij het letterlijk en likte de oude architectuur van Venetië.'  

https://iffr.com/nl/2016/films/a-part-of-my-life>

 

'…waardoor de grenzen tussen speelfilm en documentaire vervagen.'

https://iffr.com/nl/2016/films/paths-of-the-soul>

 

'De geduldige vorm met lange opnames, geïnspireerd op de mede door Adachi bedachte landschapstheorie is een radicale benadering van dit genre.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/red-armypflp-declaration-of-world-war>

 

'In deze even pregnante als provocatieve analyse van Mexico bevindt het land zich sinds het allereerste begin in de nasleep van deze of gene apocalyps.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/tenemos-la-carne>

 

'In lang uitgesponnen, statische shots eist de compositie van omgevingsgeluid minstens zoveel aandacht op als het zorgvuldig gekadreerde beeld.'

https://iffr.com/nl/2016/films/la-%C3%BAltima-tierra>

 

'Met gastoptreden van Suffragettes, Pussy Riot-demonstranten, een weggelopen geit, twee poedels, Mos Def, Frankenstein en de allereerste filmkus.'  

https://iffr.com/nl/2016/films/we-make-couples>  

 

'In deze digitale tour de force vindt hij zichzelf opnieuw uit, met behulp van een dicht weefsel van klankcitaten, inclusief 78-toerenplaten en flarden uit obscure speelfilms.' 

https://iffr.com/nl/2016/films/where-the-chocolate-mountains>

Afbeelding / www.intermax.nl

Rubriek Geenszins blind

@SLAM

@SLAM fungeert al sinds zijn geboorte als Rotterdammer. De liefde voor Rotterdam steekt hij niet onder stoelen of tafels (vrij naar Wijnschenk), maar is geenszins blind voor achter...

Bekijk profiel