Hoe Coca-Cola Rotterdam beledigt

1-8-2014 10:18

Door @SLAM

Wereldmerk papt ongelukkig aan met inwoners van 010

 

Twee jaar geleden hielp ik de vriendin van een vriend verhuizen naar Rotterdam. Ik zat in de uitlaadploeg. Het inladen van de Ikea-kastjes, Afrikaanse beeldjes en rieten mandjes was gedaan in Amsterdam. Haar broer, woonachtig in de hoofdstad, was ook van de partij. Hoewel zijn roots in Friesland liggen, zei hij bij aankomst met bijna perfect Amsterdams accent: “Zo, we zijn gearriveerd in het mooie Rotjeknor hoor.” Het sarcasme droop eraf. Hoewel ik mij als trotse Rotterdammer beledigd voelde, heb ik er maar niets van gezegd.

 

Gister kwam dit gevoel plotseling weer sterk bij mij naar boven. Want samen met de MediaMarkt folder (‘Ik ben toch niet gek!’) en die van Kruidvat (‘Steeds verrassend, altijd voordelig’) viel er gister bij mij - en waarschijnlijk bij nog zeshonderdduizend Rotterdammers -  een krantje in de brievenbus. Op de voorkant staat in grote letters: “Rotje Knor”.

 

De afzender, Coca-Cola, heeft de woorden verdeeld over twee klinkende flesjes waar wat bubbeltjes boven vliegen. De inhoud van het zestien pagina dikke krantje staat bol van de lokale uitingen. Leen en Bertus van Kapper Schorem drinken Coca-Cola. En helemaal mooi, ze mochten van Coca-Cola zelf kiezen met wie ze een Coca-Cola mochten drinken! Nou, dat werd natuurlijk Lemmy van Motörhead. Ook zangeres Ai Ming Oei mag zeggen met wie ze een Coca-Cola deelt. Dat doet ze graag met haar vriendje Stein. En raad eens? Sinds ze hem kent drinkt ze vaker Coca-Cola! Je meent het.

 

Selfieactie? Check. Popup-store? Check. Influencers? Check. Gadgets? Check. Gepersonaliseerd product? Check. Hashtag? Check. De marketeers hebben zó hun best gedaan, maar ze verzuimden het woord Rotjeknor even in te toetsen in Google. In de top drie van de zoekresultaten staan Wikipedia en dit stukje van Ewoud Sanders in NRC Next. In één seconde lees je dat deze benaming een slecht gevoel kan oproepen bij de Rotterdammer.

 

En zo valt Coca-Cola, nota bene gevestigd in (randje) Rotterdam, door de mand. Je kunt nog zo je best doen om aansluiting te zoeken met de Rotterdammer, maar het juiste gevoel breng je nooit over als het een trucje is. De campagne is een negen waard, maar zakt met de voorpagina van het krantje met stip naar een schamele drie. De marketeer is vast een Amsterdamse Fries.

 

Coca-Cola. Met je Rotjeknor. 

 

Afbeelding / Stéphan Lam

Rubriek Geenszins blind

@SLAM

@SLAM fungeert al sinds zijn geboorte als Rotterdammer. De liefde voor Rotterdam steekt hij niet onder stoelen of tafels (vrij naar Wijnschenk), maar is geenszins blind voor achter...

Bekijk profiel