Hoogopgeleiden blijven massaal in Rotterdam!

16-12-2012 20:29

Door @SLAM

Briljante gemeentecampagne om academici vast te houden

 

Hoe zorg je in een tijd van forse economische tegenwind voor een stijging van de kwalitatieve werkgelegenheid in Rotterdam? Wethouder Loujeu (haven, arbeidsmarkt en regionale economie) heeft de handen ineen geslagen met de Nederlandse Spoorwegen voor een opmerkelijk marketingplan: "In deze nieuwe campagne gaat het niet om flyers, billboards en spotjes, maar spelen we direct in op het trotse onderbuikgevoel van de Rotterdammer. Na jaren van zigzagbeleid, gaan we de slimmeriken en knappe koppen nu wél echt behouden voor de stad. Met een keiharde, actiematige benadering."

 

Wat is precies de aanleiding voor de campagne, mevrouw de wethouder?

We hebben er, bijvoorbeeld, weinig aan wanneer Rotterdammers hun heil bij werkgevers in bijvoorbeeld Amsterdam gaan zoeken. Dat noem ik ongewenste kennisexport. Bah! Zeker omdat het percentage hoogopgeleiden in Rotterdam al jaren structureel te laag is, moesten we daar iets aan doen. We zochten naar een oplossing met weinig woorden en veel daden. Niet lullen maar poetsen, zogezegd. Daar komt het toch op neer. Traditionele campagnes zijn hiervoor niet doeltreffend genoeg.

 

Hoe is deze frisse benadering tot stand gekomen?

In nauwe samenwerking met de NS hebben we ons gericht op de Fyra, een product dat de Rotterdammer de stad uit drijft. We zijn een gezamenlijk vertragings-en uitvalprogramma gestart. Door - met name in de spits - de treinen uit te laten vallen en het geven van foutieve reizigersinformatie proberen we een signaal af te geven: ''Blijf in deze prachtige stad." Het is eigenlijk heel eenvoudig en snappen eigenlijk niet waarom we hier niet veel eerder op gekomen zijn.

 

Werkt de campagne?

We zijn natuurlijk niet over één nacht ijs gegaan. Het is niet zomaar een treintje uit laten vallen, er komt meer bij kijken. Zo hebben wij onder het mom van een 'nieuw Rotterdam Centraal' een volledig winkelcentrum uit de grond gestampt. Dit winkelcentrum biedt naast werkgelegenheid meteen een mogelijkheid om de reizigers die weer terug naar huis afreizen hun geld binnen de stadsgrenzen te spenderen. Zo wordt omzet die eerst buiten de stad werd gegenereerd nu weer in Rotterdam gehouden. Heerlijk toch? De middenstand merkt nú al vooruitgang.

 

Is deze campagne niet schadelijk voor de NS?

De NS zag het al ver van tevoren aankomen en wilde juist graag samenwerken. Na de aanschaf van het verkeerde materieel (De Fyra V250), dat bij nader inzien slechts een levensduur van vijftien jaar heeft, is het bedrijf naarstig op zoek gegaan naar alternatieve inkomsten. De marketinggelden die wij normaal uitgeven aan lullige media-inzet zijn bij hen van harte welkom. Ze zien het als van een nood een deugd maken. Tevens biedt het hen veel publiciteit. Negatieve publiciteit is ook publiciteit, vindt men in Utrecht.

 

Hoe ziet de toekomst eruit?

Op dit moment zien we al een flinke stijging van hoogopgeleiden in de Rotterdamse arbeidsmarkt. Mensen willen en kúnnen de stad niet meer uit. Maar er valt nog veel meer te winnen. Begin december zijn we gestart met een pilot om ook de Rotterdammers die richting Brussel afreizen binnen te houden. De Rotterdamse directheid en nuchterheid is, in brede zin, toch al een mismatch met de zuiderburen. Dus waarom die mismatch in stand houden? De pilot lijkt nu al succesvol. Wanneer je een verkorte reistijd van veertig minuten belooft en deze verlengt met minimaal een uur, dan weet je de doelgroep wel te raken. Men gaat dan toch dichter in de buurt zoeken. Een sollicitatie is zo geschreven.

 

Rubriek Geenszins blind

@SLAM

@SLAM fungeert al sinds zijn geboorte als Rotterdammer. De liefde voor Rotterdam steekt hij niet onder stoelen of tafels (vrij naar Wijnschenk), maar is geenszins blind voor achter...

Bekijk profiel