IFFR in zinnetjes, editie 2019

23-1-2019 01:48

Door @SLAM

De grappigste, meest opgeblazen dan wel bizarre zinnetjes uit het IFFR-programma, voor u uitgekozen door Stéphan Lam alias @SLAM

"Ico Costa gebruikt nadrukkelijk een elliptische vertelstijl zodat de kijker een man kan maken uit de klei die hij ons geeft."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/alva>

"Een stukje rivier, een vogel in een kamer, de schaduw van een raamkozijn op de wand, een close-up van een hond of de spiegeling van het gezicht van de maker in een kop koffie. Alles is met liefde gefilmd en maakt ruimte voor de verhalen van lotgenoten op Cuba, Haïti en in Brazilië."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/animal-indireto>

"Javier Belmonte schildert grote doeken met naakte mannen in onmogelijke posities. Het zijn eigenlijk allemaal zelfportretten."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/belmonte>

"Zijn karakteristieke, analoge opnamen worden begeleid door een audiospoor dat soms volledig van de beelden afwijkt, en tóch sluiten beeld en geluid telkens naadloos op elkaar aan."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/black-mother>

"Een zelfportret in twee miljoen stappen."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/camino-een-feature-length-selfie>

"De verhouding tussen mens en natuur is essentieel; de elementen water en vuur, aarde en kosmos zijn in de opening al terloops aanwezig."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/dead-horse-nebula>

"Het is zowel een flexibel sprookje, een genderbending romance, een sciencefictionachtige body horror en een hilarische sociale (media) satire op het moderne Europa."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/diamantino>

"We zien hen nooit in beeld, maar hun relatie wordt beschreven in poëtische Arabische en Portugese voice-overs, die in schril contrast staan tot de beelden, opgenomen in New York, Berlijn en Brazilië."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/enquanto-estamos-aqui>

"Taro’s extravagante 'tante' Kyoko nodigt haar uit voor een feestje bij haar thuis, waar ze zich ontfermt over een groep zwerfjongeren als troost voor haar mans dood."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/the-garden-apartment>

"Terwijl concertpianist Anat achter de vleugel zit, breken haar vliezen. Tot haar verdriet blijkt haar zoontje bij geboorte doof. De Baby Mozart-cd die haar vader meebrengt naar het ziekenhuis kan in de prullenbak."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/god-of-the-piano>

"Tot haar eigen verbazing werd regisseur Jessica Leski op haar eenendertigste een enorme fan van de jongensband One Direction."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/i-used-to-be-normal-a-boyband-fangirl-story>

"Welnu, Antonio wordt gespeeld door zes acteurs, terwijl één comédienne al zijn minnaressen speelt."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/a-janela-maryalva-mix>

"Want als het geen documentaire lijkt, doet het zich voor als een deels expressionistische, deels dadaïstische farce."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/manual-de-evas%C3%A3o-lx-94-2019-mix>

"Zijn we getuige van een poging om een geest in beweging te filmen? Of is dit het scheppingsproces van de film waar we nu naar kijken?"

From <https://iffr.com/nl/2019/films/nocturne>

"Virgil Verniers films zou je kunnen definiëren als 'psychogeografie', waarin mensen en plaatsen versmelten in een tegelijkertijd dromerige, verontrustende, primitieve en hedendaagse wereld, met documentaire flitsen die het verhaal binnendringen."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/sophia-antipolis>

"Een natuurdocumentaire die stiekem over mensen gaat – of is het een speelfilm vermomd als natuuropname?"

From <https://iffr.com/nl/2019/films/tutto-loro-che-c%C3%A8>

"Het eerste wat opvalt is het filmkader, met ronde hoeken en rafelig aan de randen."

From <https://iffr.com/nl/2019/films/a-volta-ao-mundo-quando-tinhas-30-anos>

 

Rubriek Geenszins blind

@SLAM

@SLAM fungeert al sinds zijn geboorte als Rotterdammer. De liefde voor Rotterdam steekt hij niet onder stoelen of tafels (vrij naar Wijnschenk), maar is geenszins blind voor achter...

Bekijk profiel