Nieuw Rotterdams tijdschrift: hoe dúrf je?

2-10-2012 12:02

Door Hans van Willigenburg

Binnenkort worden we verblijd met het eerste nummer van een 'hypermodern', op Rotterdam gericht tijdschrift: Gers!magazine. Wie durft middenin de crisis met een Dode Bomenblad op de proppen te komen? Het antwoord: Edwin Veekens, managing director van drukkerij Veenman+, en CARENZA-oprichter Arjen van Riel, samen met een paar enthousiastelingen om hen heen. Hoogste tijd, dus, voor een #Stadslog-verhoor.

 

Dode bomen, tegen de trend in...

Gers! Dat is zoiets als 'het nieuwe cool' of 'het nieuwe slim', maar dan kórter... Gérs! (Een lenig en lekker klinkend woordje dat je op ongeveer alles kunt toepassen, van 'Gérse trui heb jij!' tot 'Gérse oplossing, gaan we doen!'). Het zal niemand verbazen dat mede-initiatiefnemer Arjen van Riel (36), gevraagd naar toon en inhoud van het blad, op het zelf gepromote 'gers!' uitkomt. Nader aan de tand voelen leert dat Rotterdam, volgens hem en zijn kompanen, met name toe is aan Gers!magazine (@gersmagazine) omdat 'een positief geluid' zijns inziens nogal schaars is. 'We willen de mooie dingen van Rotterdam laten zien. De negatieve aspecten krijgen we al voldoende uitgeserveerd.'

 

Ondernemers én ondernemenden

Dat hoopgevende en positieve zit 'm, volgens Van Riel, vooral in het individu, ofwel: de bevlogen Rotterdammers die tegen de trend in blijven geloven. En, jawel, de handen uit de mouwen steken. Ondernemers dus? Van Riel: 'Ik zie het iets breder: mensen met een ondernemende mentaliteit. Niet alleen de bekenden, maar zeker ook de minder bekenden.' Dus, erewoord, geen Den Blijker over zes pagina's? 'Den Blijker is een ondernemende Rotterdammer. Als zodanig past hij prima in "Gers!". Maar dan niet met de bekende plaatjes in één van zijn restaurants, maar liefst met een positieve actie waar hij Rotterdammers blij mee maakt.' Den-Blijker-Op-Z'n-Gers!, zeg maar... 

 

Geen dure glossy

In de digitale overvloedmaatschappij van 2012 is een nieuwe titel beginnen, een papieren tijdschrift nog wel, een zeldzaamheid, realiseert ook Van Riel zich. Hij houdt de mogelijkheid nadrukkelijk open dat het bij één dikke, propvol positief Rotterdam nieuws gestopte 'Gers!' zal blijven ('maar je hoopt natuurlijk op een goede ontvangst en voldoende enthousiasme om ook een vólgend nummer te maken, we zullen het waarschijnlijk met een aardig feestje lanceren...'. Oooh, leuk. Wanneer kunnen we dat feestje verwachten? Van Riel: 'Het doel is om de eerste "Gers!" in november gereed te hebben. Dat is best krap. Daarvoor moeten we alles op alles zetten.')

 

Aandachtspuntje: distributie

Hoe en waar we straks aan 'Gers!' kunnen gaan komen, is nog niet helemaal opgelost. Het wordt, hoe dan ook, geen dure glossy in de boekwinkel, maar iets laagdrempeligs om gratis mee te nemen. Maar nogmaals: waar? Van Riel: 'We hopen ervoor te zorgen dat het op zoveel mogelijk gezichtsbepalende plekken in de stad komt te liggen. De Centrale Bibliotheek, bijvoorbeeld.' Tot slot, niet onbelangrijk: de pecunia. Wie betaalt "Gers!"? Van Riel: 'Het is een coproductie van het communicatiebureau CARENZA, waarvan ik één van de creatieve motors ben, en onze vaste drukker Veenman+. Met "Gers!" hopen we op een inspirerende manier te laten zien waar we esthetisch en communicatietechnisch toe in staat zijn.' Zo zal de hypermoderne layar-techniek in het tijdschrift worden toegepast, waarmee de lezer papieren content via zijn of haar smartphone interactief kan maken, zoals eerder het succesvolle personality-tijdschrift 'Linda.' al deed.

 

Enfin. Goed om je heen kijken, dus, in november. Voor je 't weet heb je de eerste 'Gers!' in handen...

Rubriek Ogen/Oren

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel