ITPRENEURS: STILLE KRACHT OP HET WEENA

14-6-2012 12:36

Door Hans van Willigenburg

Als je in de rol van gewone sterveling door het centrum van Rotterdam loopt, zie je allemaal hoge gebouwen waarvan je vermoed dat daarachter mensen aan het werk zijn. Maar welke mensen precies? En wat doen ze? Soms zie je ze in één of andere lunchbar zitten en, strak in het pak, een broodje eten. Soms met een magneetkaart om hun nek, als om extra te benadrukken dat ze tot een ander universum behoren en alleen tijdelijk tussen de gewone mensen bivakkeren. Eens in het jaar biedt het rechts-conservatieve weekblad Elsevier een prozaïsch rekensommetje aan, waaruit bijna altijd blijkt dat het gebied rond het Weena 'per vierkante kilometer' het meeste geld voor de BV Nederland binnenbrengt. In 2002 was dat het lieve bedrag van 2,2 miljard euro. Maar als je 'achter' die cijfers kijkt, word je wat minder vrolijk: massieve megabedrijven als Unilever, Shell en Nationale Nederlanden (nu ING) nemen van die opbrengst het leeuwendeel voor hun rekening. Verhuizen zij? Dan slaat dat, in één klap, keihard terug op die rooskleurige rekensom van Elsevier. En op de economische spierballen van Rotterdam. Zijn er ook kleine, dynamische, sexy groeiers tussen al dat grove geweld. Gelukkig wel! Goed voorbeeld is ITpreneurs.

 

Ambitieus, groen...

 

Mede-oprichter Dimitri van den Broek vertelt over ontstaan, filosofie en groei van zijn bedrijf. 'Mijn partner kreeg ruim tien jaar geleden een project op zijn bord om honderden mensen van grote bedrijven in korte tijd bij te scholen. De cursisten waren verspreid over de hele wereld en dus begon hij in eerste instantie aan de complexe puzzel om al die mensen, uit al die verschillende werelddelen, naar één bepaalde plek te krijgen, inclusief docenten, noodzakelijke infrastructuur, apparatuur, etcetera. Om kort te gaan: het werd een logistieke nachtmerrie.' Van den Broek wil het het niet direct een Eureka-moment noemen ('we hebben niets uitgevonden'), maar onderkent dat de gedachte 'we gaan die cursisten niet halen, maar de kennis digitaal naar ze toe brengen' wél als het virtuele begin van ITpreneurs. 'Algauw ontdekten we de enórme slag in kostenbesparing als je professionals over de hele wereld met hoogontwikkelde en goed doordachte leerprogramma's bewijsbaar naar een hoger niveau kunt tillen.' Daarmee lijkt ITpreneurs een slimme combi van naakte ambitie en wat velen tegenwoordig 'maatschappelijk verantwoord ondernemen' noemen. Dankzij hun e-learning programma's stelt het bedrijf honderdduizenden mensen op de aardbol in staat zich in hun eigen, vertrouwde omgeving - en zonder extra milieubelasting van auto, vliegtuig of andere vervoersmiddelen - technisch, praktisch en intellectueel naar een hoger niveau ontwikkelen. De slogan van ITpreneurs is dan ook even eenvoudig als globaal toepasbaar: 'Leer. Plezier. Succes!'.

 

'Rotterdam houd je scherp'

 

Als, deftig gezegd, 'global player' van formaat kijkt Van de Broek met andere ogen naar Rotterdam dan het plaatselijke sufferdje. Hij is optimistisch: ‘Ik hoef hier op het Weena maar naar buiten te lopen en ik kom de problemen van deze tijd tegen. Rotterdam houd je scherp. Zo zijn we ooit als eerste ingesprongen op de markt van inburgeringcursussen. Dat onderwerp pikten we hier bijna letterlijk van de straat.’ Tegelijkertijd erkent hij het imagoprobleem van de stad richting bewoners en de rest van Nederland. Zijn kortste analyse daarover luidt: chagrijn! ‘We voeren als stad “de verkeerde lijstjes aan”, is de klassieke redenering. Maar we zijn, juist vanwege die grote problemen, ook met enorme inspanningen bezig om ze op te lossen. Dat we daarin deels al succesvol zijn, is onvoldoende bekend. Mijn handen gaan daarvan jeuken! Ik denk gelijk: waarom geen “best cases” verzamelen en een Rotterdam e-learning-programma op de markt brengen? En vervolgens die Rotterdamse aanpak en successen exporteren, via e-learning. Ja, over de hele wereld. Waarom niet?’ Nooit de verleiding om naar Amsterdam te verkassen? ‘Nee... In termen van problemen aanpakken en resultaten boeken heeft Rotterdam gewoon méér inhoud dan Amsterdam. Maar waar zijn Amsterdammers goed in? Het kleine beetje dat ze hebben heel erg opblazen en leuk verpakken.'

 

Typisch Rotterdams

 

Zelf is ITpreneurs ook, wellicht, een typisch Rotterdams bedrijf: hard werken, maar dan in de schaduw. Al kun je je met subkantoren in onder meer Dubai, Hong Kong en Peking afvragen hoeveel schaduw dat nog is.

 

De website van IT-Preneurs vind je hier.

 

Hieronder één van hun promotievideo's...

 

 

 

 

 

 

 

Rubriek Slim bezig?

Hans van Willigenburg

Hans van Willigenburg is een veelvraat. In 1989 debuteerde hij, na een studie literatuurwetenschap, als columnist bij De Volkskrant tussen 'kanonnen' als Remco Campert en Jan Blokk...

Bekijk profiel